Alla inlägg under december 2008

Av Emilia - 17 december 2008 20:47

Idag har både Anna och jag haft fullt upp. Blir lätt så innan jul!

Nu i veckan är utskicken till kurserna som börjar i januari på väg ut antingen på mailen eller som brev! Kurserna som börjar är Rallylydnad, Grundkurs, Valpkurs och Lydnad fortsättning. Alla kurserna är fulla ev någon plats kvar på valpkursen, ring eller maila om ni vill ha plats.


I och med vi inte hann med hundarna under dagen så blev det bara till att ta bilen ut i skogen efter mörkrets inbrott. Hundarna älskar att springa full fart i skogen när det är mörkt. Utmärkt mörker träning! Men de håller sig ändå nära oss hela tiden. Det enda vi är lite oroliga för är viltsvinen och jägarna men för vi tillräckligt med väsen är det nog ingen fara:-)


I helgen är det den sista valpleken, vi återkommer efter julhelgerna!

Av Emilia - 12 december 2008 15:00

I natt kl tre kör jag och Emilia till Stockholm vi ska lyssna på en rad mycket spännande föreläsningar, det hela handlar om hundar och aggressivitet. Ett just nu ganska aktuellt ämne.


I sommras hade vi Ingrid Lingmark hos oss hon är mycket kunnig när det gäller hundaggressiva hundar, Ingrid kommer antagligen tillbaka till oss under sommaren som kommer, då behovet att lära sig att läsa sin hund är mycket stort. Många av hundarna som var på denna kursen kunde faktiskt umgås med andra hundar utan problem, när deras ägare väl fick reda på hur de skulle bete sig. Det var en mycket intressant helg.


Hej på er!


Av Emilia - 10 december 2008 09:36

 Idag i skogen så smet pudeln My in i skogen, hon brukar inte göra så!!

Efter ett tag hör jag ett stånkande och flåsande och ett lite upphetsat morr. Pudel kommer med värsta älgbenet i munnen, GOTT. Matte tycker att detta är lite äckligt, men låter pudeln hållas eftersom detta räknas som väldigt god berikning (hm...). Jag tittar på pudeln då och då och ser till min stora fasa hur hon planerar sin rullning i detta äckliga klet. Försent, pudeln rullar sig. Min pudel är förnärvarande långhårig och när hon rullar sig i klet så kletas det verkligen in i pälsen, så nu rycker klippmasinen fram och pudeln ska bli korthårig igen!!

Jag vill påminna alla om att det inte blir någon valplekis nu på lördag den 13/12. Jag och Emilia är på HUNDutbildningsgruppens:

www.adventuredogconference.se


Ha det bra!

Av Emilia - 8 december 2008 13:23

Idag packade jag och Anna in alla hundarna i bilen och körde till Klåveröd. Först gick vi en runda i skogen som tog ca en timme (för kort eg för vår smak). Sen har vi bestämt oss för att börja träna sök igen. Sök är att hundarna jobbar med hög nos och letar upp människor i skogen.

Vi börjad med Siri. Hon fick söka efter Anna och när hon hittat Anna skulle hon ta med sig en rulle till mig för att visa att hon hittat någon. Siri kopplas när hon kommer tillbaka till mig och sen får hon visa var Anna ligger. Siri tycket detta är jätteroligt och far som en skottspole över stock och sten.


Sen var det Lilis tur, Annas bc-valp. Först fick hon en vindis, jobbade men förstod inte riktigt vad hon skulle leta upp. Men när hon fått mig i näsan var det fram direkt, superkul och mycket godis.

Nästa skulle vara en dykis, jag gömde mig bakom ett träd. Sen när Anna ropade var är du dök jag fram med huvudet. Lili tyckte det var mycket konstigt men är man en modig bc så är man. Hon fick fundera lite sen kom hon med smygande steg. Nästa dykis var inga problem, sprang i full fart fram. Alltid lika roligt att starta upp nya hundar, hon är jätteduktig!


Liza, hade provat 2 vindisar i söndags för första gången. Så vi började med en vindis och nästa blev en dykis. Detta var lätt som en plätt. Så vi fick gå över till att Anna var dold och tyst. Detta var jätteroligt att få leta efter Anna i skogen, Liza verkade supernöjd.


Nu är det dags att gå ut till fåren en sväng!

Av Emilia - 6 december 2008 17:04

Idag var det en massa hundar på valpleken. Det var roligt både för ägare och hundar. Alla busade som galna, hoppas mattar och hussar har en skön dag!

Min egen valp Lilli fick inte vara med idag, för hon var hos hundvakten Bella i natt då matte o husse var på julfest. Hos Bella är det kul, där får man busa med Emilias mudi SIRI (se nedan), hon är en bestämd dam som vet vart skåpet ska stå!!

Det är en fördel när man kan låta sin valp umgås med en klok äldre hund, valpen får en bra förebild.


Trevlig kväll



Av Emilia - 4 december 2008 21:10

Idag har jag och Emilia varit på Svalövsgymnasium igen, vi höll en Rallylydnadskurs. Alla var duktiga och kämpade på i snö, is och regn trots att många var stelfrusna om både händer och fötter. På eftermiddagen var både elever och hundar helt slut. Jag hoppas att ni får en godnattsömn:)


Det är väl härligt med trötta hundar! Mina egna (pudeln My och bordercollien Lilli) ligger och sussar gott vid mina fötter, efter ett par härliga timmar i skogen. Vi har förmånen att bo intill Söderåsen, där det finns milsvida skogspromenader och man möter inte en människa.


Våra hundkurser tar fart igen efter jul, med start lördagen den 10/1- 09

då startar Valpkurs och Lydnadskurs, den 14/1 startar Grundkurs och Rallylydnad.


Hej på er!

Ovido - Quiz & Flashcards